Thursday, October 20, 2011

Pre-judge.


CURRY PUFF a.k.a KARIPAP
apasal gua letak gambar karipap kat sini?
gua nak lu orang teka, dalam dia kentang ke sardin?
haa, tak tau kan kan kan kan?



gua bukan apa.gua tak suka orang judge gua mahupun orang lain.jangan lu orang tengok budak ni pakai santai je mesti dengar lagu Shafel tak pun lagu kelabing. mana tau dia dengar lagu Maher Zain ke? gua ada satu kawan ni. yang mana dia seorang activist yang agak berjaya dulu. dia memang seorang peminum. tapi gua salute dia, dia seorang yang solat 5 waktu. ni gua tak tipu.berlaku depan mata gua. dia tak mention gua.tapi gua tengok sendiri.gua taknak cakap pasal niat dia.sbb itu antara dia dgn Tuhan.lu orang pun tak ada hak nak cakap pasal niat dia.

pada gua, kalau lu orang tak kenal seseorang tu lagi,lu orang tak boleh judge dia.tau tak judge tu apa?ikut kamus dewanbahasa Judge tu Hakim.maksud gua kat sini, lu orang tak boleh menghakimi seseorang tutanpa usul periksa. ada ke lu orang tengok kes kes jenayah, suspek kene tangkap je terus kene gantung? mesti ada perbicaraan, mesti ada siasat menyiasat semua dulu kan. ye ah. sendiri ingat ah kan.paling simple, kalau lu, lu pakai seksi seksi, sosial bagai, tapi lu tak smoking tapi tetibe cakap lu ni mesti smoking mesti ah lu bengang kan?

sama lah konsep dengan karipap kat atas tu.lu nak beli karipap kat warong tepi jalan tu, lu usha je dia, tak guna gak. ada baiknya lu tanya dia
"ni karipap sardin ke kentang eh kak?" so, lu tau lah apa inti dia, dan lu decide nak beli ke tak lepas tu lu buat kesimpulan sedap ke tak. haa, tu rasanya lebih memadai kan? baru lu kenal karipap tu mcm mana.


gua nak kasi SATU situasi kat sini.

Situasi

cuba lu bayangkan. lu keluar dengan seseorang ni, yang mana lu mmg tak berapa kenal dia. contact jarang, apatah lagi nak lepak. so, lu amek keputusan, lu terima ajakan dia utk melepakkan diri disebabkan terlalu semak mungkin. lu pakai apa yang lu pakai, mcm biasa.
tapi beliau sewenang wenang nya judge lu sesuka hati dia. apa pk lu?

gua nak tekan kan kat sini.
pakaian, musik yang didengar tak melambangkan seseorang punya attitude. habis lu ingat gua dengar lagu R&B gua ni kaki kelabing lah? lu ingat gua dengar lagu Hardcore, gua ni jahat ah? lu ingat gua pakai skirt, gua lemah gemalai lah? lu ingat gua pakai jam tangan casio, serta ber-handphone bekberri, gua pk nak bergaya aja lah?

pakaian dan fesyen. itu tak menjadi masalah bagi gua. fesyen akan sentiasa menjadi ikutan. bukan cemen mata OAKLEY ye kengkawan. maksud gua, dengan gadget gua, dengan cara penampilan gua, bukan gua nak cakap gua trendy. habis takkan gua nak pergi kerja pakai baju tidur acik lu? apekebodoh sangat lah kan? itu hanya luaran yang mana itu sekadar memenuhi tuntutan nafsu kite sebagai manusia. duit gua, sukati gua lah kan? bukan gua mintak lu pun. gua tak ada isu dengan orang yang berfesyen. malah gua suka tengok. tapi kadang kadang pesen yang pelik pelik tu, terdetik lah dalam hati gua "ape pasaan budak ni tengok cermin" tapi sekadar itu sahaja lah. gua tak sesuka hati tengok dan claim "oh, budak ni pakai mcm budak budak zaman sekarang. mesti tak MATANG ni" apa kene mengena lah seh?
kasi gua sepuk kepala lu sekali gua puas hati.

musik. musik lagi satu. gua dengar semua jenis musik. dari musik musik kegemaran gua seperti musik berunsurkan Hardcore sampailah ke HipHop dan R&B, sampai lah lagu Stacy, lagu Siti Nurhaliza, Bumiputra Rockers, Amy Search, dan banyak lagi. music is unlimited. gua tak kesah lah apa apa musik sekalipun. asal kan gegendang telinga gua boleh terima tu da memadai. Jangan nak sukati bapak je kalau gua cakap gua layan R&B, lu orang nak cakap gua tak MATANG. adoii. mana lah lu letak hotak lu ni. habis mak gua lek je dengar lagu Avenged Sevenfold, mak gua tak matang ah?

gua rasa benda ni paling tak releven sekali dalam hidup gua.gua nak tergelak pun ada.



lu orang elakkan lah, kalau boleh, lupuskan terus sikap pre-judge orang tu. first impression tu gua tak kesah. setiap orang ada first impression. yang mana, die tengok orang tu, akan mendorong kepada nak kenal atau tidak. apa kata lu orang simpan je lah kan first impression. jangan sewenang wenangnya nak claim benda tu macam itu dan ini.


mcm gua post kat fesbuk,
The cover doesn't tell the stories, AT ALL!





tgh santai santai tetibe ada orang cakap gua beach girl. acanee?





dfnheartcore