Friday, October 28, 2011

Kumis, Kempis, Kemis.


Si Pengemis Jalanan



Si Pengemis yang handsome, pemalas nak carik kerja.









Apa kena gua update pasal pengemis? siap letak gambar banyak banyak. Haa, tadi gua berbual pasal makanan. gua bersyukur. hari ni gua dapat lunch nasi, berlaukan ayam, kentang dan sambal belacan. walaupun gua makan sampai menangis nangis akibat kepedasan, tapi gua tetap bersyukur.

gua teringat tentang pakcik pakcik yang mengemis atau bahasa sopannya meminta sedekah di kaki lima sekitar Masjid Jamek. setiap hari gua lalu situ, setiap hari gua nampak pakcik pakcik tu. gua sedih. ada satu pakcik tu, gua tak tau dia sakit apa. kedua belah kakinya teruk. gua tak tau macam mana dia berjalan.

gua rasa macam nak belikan makanan kat pakcik tu hari hari. gua bukan nak tunjuk gua baik. tapi gua bayangkan bapak gua yang kat situ? memang menitik siak air mata gua. gua ada mak bapak. gua bukan orang senang. gua faham macam mana susah carik duit. tak senang jugak untuk meminta sedekah. lagi lagi kepada pakcik pakcik yang sakit sakit tu.

gua prihatin terhadap peminta sedekah mcm tu. tapi persoalannya, kenapa gua tak boleh nak bertindak buat apa apa? gua keliru. gua hanya mampu keluarkan seringgit dari dompet gua untuk menderma. itu je gua mampu sbg rakyat. tapi persoalannya lagi,mana pihak yg sepatutnya memantau benda ni? mana? nak cakap gomen ni byk keluar duit utk kemudahan rakyat, gua rasa, tade ah sgt. lrt station pun tade kipas, jalan lubang sana sini, traffic light masih rosak, masih ada setinggan, apenye nak tolong rakyat mcm gitu? setakat amek duit rakyat, tipu tanah org asli gombak, rampas tanah rakyat, itu je yg dorang ni mampu agaknya.

gua taknak sentuh hal politik. sebab gua memang tak suka hal hal politik yang pada gua banyak propaganda. gua nak cakap pasal pengemis.

manakah prihatin pihak pihak tertentu? kenapa dorang taknak buat pemantauan? dorang boleh angkut semua pengemis pengemis tu, yang tua, letak kat rumah orang tua tua. yg kanak kanak, letak dorang kat rumah anak anak yatim, didik mereka secukupnya. yang muda bergaya dan masih kuat untuk bekerja gua sejes, sekolahkan mereka. pemalas nak mampus. boleh carik kerja nak mintak sedekah. sepuk muka lu saje je.

gua teringat dulu (KLMJ) gua pernah kena marah dengan ex gua sebab gua suka derma kat budak2 kecik mintak sedekah. dia kata budak budak tu diupah. ya, gua tau. sebab gua pernah tengok cerita sinetron. tapi gua juga tau efek dorang kalau dorang balik tak ada duit. dorang tak dapat makan, dorang kena pukul. gua tau gua tak mampu nak tangkap dalang bodoh kiwak tu. gua hanya mampu tolong budak tu dari terselamat dari hukum dunia si dalang pukimak tersebut. itu je yang mampu lah kan.

mana pihak yang bertanggungjawab?

kalau tolong orang kat Bersamamu tu, kemain lagi nak expose kat tv.canang sana dan sini. kasi tv, kasi motor sebijik dua. perabis duit macam tu buat apa? kalau macam tu, semua lah nak masuk Bersamamu. Yang miskin miskin, makan siput babi bagai tu, memang lah lu orang patut bagi bantuan. tapi apa yang gua nampak, lu orang bagi kemewahan sedangkan, ada yang lebih memerlukan. tu haa, yang tepi tepi jalan tu. siapa nak jawab? acik lu nak kasi jawab? nak suruh dorang mati kat tepi jalan? baru nak angkut? gua sebenarnya ada sikit kemaluan lah, sebab lu orang pun tau, Malaysia ni banyak juga tourist yang datang, dan kalau dia jalan jalan, penuh pulak di kaki lima pengemis pengemis? mcm mana? apa yang nak dibuat?

buat I-City, kononnya tarikan pelancong. nak jadi mcm winter sonata lah tu. ni ha, kasi clean dulu kaki lima tu. baru buat benda lain nak tarik pelancong. ini kaki lima pun bersepah pengemis sana sini, habis duit kat benda tak berpekdah. gua rasa macam nak kasi satu kali backhand je kat pihak yang sepatutnya mengambil tindakan tapi tiada langsung inisiatif utk membuat perubahan. pergi mati jauh jauh!

gua tak ada niat nak kondem.

tapi lu orang cuba fikir. sekarang lu orang hidup senang. kalau tak berada pun, mampu. cuba satu hari nanti, tiba tiba "Qunfayaqun" Tuhan tarik balik kesenangan lu orang. lu orang pulak duduk tepi jalan tu mengemis. tak pun mak pak lu yang duduk tepi jalan tu.mesti terdetik kat hati lu orang kan? mana badan badan kebajikan yang kena buat pemantauan? padahal apa yang gua nampak, dorang duduk kat Masjid Jamek tu tempat terbuka. bukan tepi tepi lereng bukit, atau di persisiran pantai untuk minta sedekah. MUSTAHIL dalam setahun, tak ada satu orang pun dari badan kebajikan lalu kat situ kan? mesti ada punya. gua berani kerat jari kelengkeng kaki gua lah kalau tak ada.

gua harapkan lah. gua harapkan pihak tertentu, tolonglah buat sesuatu untuk tolong dorang. kalau lu orang ni jenis yang fikirkan keuntungan sendiri, lu orang fikir lah, lu orang kosongkan peratusan pengemis jalanan, lu orang jugak yang untung. lu orang dapat nama kan.kalau itu yang lu orang mahukan.

gua harap, duit hasil jualan cincin berharga puluhan juta tu, bukan untuk lu orang pergi holiday kat satu dunia, tapi untuk tolong orang yang memerlukan.

ingat, kemewahan lu, kuasa lu, tak akan lama. percaya dengan KEWUJUDAN ALLAH SWT.






pada gua, pengemis tu bukan santai. dorang nak makan lah, bodoh!







dfnheartcore.-

No comments: