Tuesday, October 18, 2011

Kau bukan Tuhan!


sejuk hati gua setiap kali tengok gambar bayi.
ye, gua mengaku gua memang nampak ganas
nampak rock
tapi, gua tetap seorang perempuan
gua tetap ada naluri keibuan
gua tetap ada nilai kasih sayang.



Baru baru ni kita dikejutkan dengan berita yang mana seorang gadis 16tahun melahirkan seorang bayi diasrama beliau. disebabkan teman lelakinya tidak mahu bertanggungjawab, beliau membunuh bayi tersebut dengan mengelar bayi tu sehingga ususnya terkeluar.

kasihan, kasihan.


apa pendapat rakyat tentang berita ni?
aku nak suarakan pendapat aku sebagai rakyat.

satu.
kesalahan pertama beliau adalah melakukan seks diluar nikah. yang mana gua taknak ulas benda ni. pada gua, seks luar nikah adalah perkara yang terlalu tidak asing lagi dalam dunia sekarang. walaupun perkara tu salah sama sekali. ya. salah.
kesalahan kedua beliau adalah membunuh bayi tersebut dengan kejam. yang mana, gua sure, lu orang mesti keluarkan ayat ayat seperti
"kau dah buat salah, main tak nikah, pastu sampai mengandung pastu kau bunuh baby tu. sumpah kejam!"
atau
"apa ke bodoh sangat pompan ni? kalau taknak jaga, bagi lah kat orang lain. kau takde hati perut ker?"
atau pun
"babi, sial, lancau, pukimak, tak sekolah, gampang, sumpah pelacur bla bla blaaa"

dan sewaktu dengannya.

dua.
persoalan persoalan yang bermain dekat fikiran gua
"kenapa dia buat bayi ni mcm gini eh?"
"tak kesian ke kat bayi ni?"
"apa perasaan dia masa dia bunuh bayi ni?"
"kenapa dia boleh jadi kejam mcm ni?"

itu yang terlintas kat kepala hotak gua.

tiga.
pada gua, ya, memang beliau melakukan kesalahan yang berat. paling berat. apakah salah bayi tak berdosa tu? ya. memang takda salah apa apa pun. tapi gua rasa, setiap manusia melakukan kesalahan.

LU BUKAN NABI.

lu tak suci jugak. sama macam individu lain. semua manusia tak akan lepas dari melakukan kesalahan, kesilapan walaupun sekecil mana pun silap tu, ia tetap silap. lu jangan nak bantai maki je minah tu.
umur minah tu 16tahun. masih muda, masih sekolah, masih bawah tanggungan ibu bapa. gua pelik. kalau minah tu betul betul jahat, kenapa dia tak gugurkan aja dari awal?
lu orang tak ada kat tempat dia. lu orang tak rasa macam mana derita dia tanggung. lu orang pk lah. da la duduk asrama. mcm mana nak sembunyi kandungan tu? lepas tu, dah lahirkan, boifren lari. apa dia nak buat dengan bayi tu? lu orang ingat dia tak dapat tekanan ke? lu orang kena ingat, tekanan tu, bila terlampau tertekan, macam macam perkara boleh jadi. lu orang tak pernah rasa. sbb mungkin lu orang bernasib baik. bernasib baik sebab kalau main, pancut dalam pun tak pregnant. mandul mungkin. tapi mana tau minaa tu dia main pancut luar tapi nak sangkut jugak kan? itu memang satu kesilapan bagi dia ah. sape suruh main tak pakai kondom kan?

semua org dah nampak, terang terang mmg minah tu kejam, jahat, perangai mcm pukimak, main tau, jaga tak tau. tapi lu orang ada perasan tak mana boifren dia pergi? apa yang lu orang nak ulaskan tentang jantan tersebut? kalau lu orang boleh pre-judge minah tu, kenapa lu orang tak pre-judge jantan tu? kenapa? mungkin sebab ayat yang akan terkeluar dari mulut lu orang adalah "lelaki kot. main mcm mana pun senang die lepas tangan. siapa suruh pompan tu jadi bodoh" ayat yang mcm gitu gua berani cakap ayat yang paling FAKTAB pernah gua dengar. hanya kerana jantan tu seorang lelaki, dan hanya punya kote tapi tak ada rahim, beliau layak dilepaskan mcm tu sahaja? gila Sexism lu orang ni!

lu orang yang menyalahkan minah tu 100% dan terlepas pandang tentang jantan tak guna tu, gua berani maki mulut lu orang macam PUKIMAK. sebab lu orang tak adil. lu orang tak adil untuk biarkan beban/tekanan kepad minah tu sahaja. macam mana terjadi kandungan tu kalau sperm jantan tu tak masuk dalam rahim minah tu?

LU BUKAN TUHAN!

ingat, lu tak layak untuk hukum minah tu. biar hakim yang jatuhkan hukuman dunia pada minah tu. hukuman akhirat serah pada Tuhan. cukup dengan tekanan dan beban yang dia tanggung selama hampir setahun menjaga kandungan, dicaci, dihina, dikeji. disambung pula dengan hukuman yang bakal dia tanggung yang mana akan dijatuhkan oleh Hakim or sesiapa berkenaan. kita sebagai rakyat yang prihatin haruslah bagi sokongan, dorongan dan bimbingan agar minah tu jadi lebih baik. pimpin tangan dia ke jalan yang benar. kalau lu orang suci sangat, suka suka hati mulut lu nak pre-judge minah tu, lu pimpin tangan dia, ajak dia jadi suci mcm lu orang. tu lagi baik kan? dari lu nak maki tak bertempat.

lu tak pk ke? kalau dia berani bunuh bayi tu, mungkins satu hari nanti bila lu orang keep maki minah tu, dah besar dia balas dendam. dia bunuh ahli keluarga lu ke, boifren lu ke. lu tak pk ke efek serta impak dari apa lu hukum dia? ingat. dia masih muda. jiwa muda. jiwa memberontak. protes. kalau kita tak lembutkan hati dia, siapa lagi? dan lebih worst lagi, lu orang maki maki dia, hina hina dia, tetibe die tak maafkan lu, dia bunuh diri. lu orang nak ke dihantui oleh benda yang lu orang cakap tu?

Islam itu mudah.
Islam itu indah.
Allah SWT tu maha Pengampun.

cuba lu orang tengok magnet.
negative dengan negative menarik ke menolak?
kalau lu orang tau apa yang dia buat tu negative, lu orang guna cara postive.
baru dia tertarik.
bukan negative yang disogok dengan negative.


ingat, kita bukan Tuhan nak hukum manusia.
sebagai manusia yang kononnya suci lah sangat tu,
lu orang patut doa kat Tuhan banyak banyak agar budak tu
jumpa jalan yang benar, diterangkan hatinya, serta dimaafkan oleh Allah SWT.
itu cara yang betul.
bukan menunding ke-sepuloh jari lu orang pada orang lain.













lu orang bukan peng-santai yang tegar kalau lu orang pre-judge orang.









dfanheartcore





No comments: