Thursday, October 13, 2011

Bila gua dengar.

Gua rasa gua makan gaji buta bila situasi gua penuh santai menulis blog.
terus gua teringat nak dengar pasal lagu Second Combat - Is It Worth Life To Redeem.

biar gua copy paste dulu liriknya.

Im bought for servants, I sold my identity,
Im your brand new plan, new market strategies
I'll bow to your needs role apathetic
Abusive labors, diligent to your company
Your profits are high,your goals are for greed
compassion in life not worth for your fortunity?

I work for hours, I enslave my adversity
Gotta pay my bills, got to feed up my family
2.5 per hour its not enough for living
All I live in bane, in your corporate industry
Im exhausted to work,Tired to infinite,
Im a man in control by white man supremacy.

Is it matter what I mean
Is it there's alternative
Do you feel what I feel
Is it worth life to redeem

You should earn more than this man, They earn billion of dollars a day,
They ignore your health conditions, when you should work only 8 hours
Not 10 not 12 to get a happy meals.

The wages are cheap, your industry goes big
Employee are starving, you ignore what they need
They enslave their dignity
For stockholder to build more factory.

I work for hours, I enslave my adversity
Gotta pay my bills, got to feed up my family
2.5 per hour its not enough for living
All I live in bane, in your corporate industry



gua suka baca liriknya.
pada gua lirik dia mantop!
yang mana dia ceritakan tentang peritnya bekerja makan gaji
seperti gua ni.
walaupun kerja opis,
pakai semart semart,
tapi gaji tak seberapa.
adeh.
situasi sama macam gua.

lu orang ingat gua ni gaji banyak ka?
paras paras hidung je ni.

tapi,
gua taknak kondem lah pasal benda ni.
sebabnya,
gua dah dapat kerja pun gua dah bersyukur.

sebenarnya,
gua tau banyak perihal sistem amek pekerja.
yang gua nak tekankan kat sini

gua tertanya tanya,
kenapa adanya rasis?
kenapa?
kenapa?
dan kenapa?
sampai sekarang gua tak ada jawapan.
tapi gua ada beberapa kemungkinan

kebanyakkan kompany kompany besar
dorang sangat memilih dalam soal mengambil pekerja.
gua faham.
setiap manusia mahukan yang terbaik.
takkan lah untuk jawatan Manager nak amek fresh-graduate kan?
kalau gitu gayanya, gua terajang Director kompany tersebut secara berkumpulan.

itu gua letak tepi.
gua tak nafikan keperluan itu.
tapi,
perlu ker lu orang memilih rupa?
maksud gua kat sini,
lu orang nak amek seorang kerani,
lu orang tengok muka dulu?
gua macam pelik,
resume berjuta jugak gua dapat.
tapi majoritnya memakai tudung
ada yang sangat lawa bila pakai tudung
perut gua ni, seram sejuk tengok gambar tu.

tapi sayang sekali,
direjek.

lu orang tau pasal apa?
sebab pakai tudung.
gua ada lah jugak rasa nak flyingkick serta backkick kompany tu punyer owner.
padahal budak tu lawa, english pun okay,
pengalaman boleh tahan.
tapi direjek semata mata sbb pakai tudung.
okay lah dia pakai tudung.
kalau dia letak gambar dia pakai tudung saji?
tak ke pengsan kan?

bila gua pk pk balik,
patut lah orang susah dapat kerja.
bila orang pakai tudung lu tak kasi kerja
bila orang tu bukak tudung lalu memesongkan akidah
lu orang cakap macam macam.
ini lah manusia.
memang benda ni normal.
terlalu biasa di anak mata,
terlalu biasa di cuping telinga.


pada gua,
kalau lu orang rasa lu orang bekerja sebagai satu ibadah,
lu orang takkan rejek orang mcm gini.
lu orang patut tolong dorang.
gua tak cakap gua baik.
tapi bila gua letak diri gua dalam tempat mereka,
gua rasa agak sedih lah dengan diskriminasi sebegini rupa.

pada gua, orang yang rejek rejek ni
dorang cuma nak kaut duit secara mudah.
kalau client nampak setiausaha, kerani, receptionist yang hot, cun melecun,
dorang sejuk hati.
jadi, ia di jadikan sebagai satu taktik.
taktik kotor.

tapi gua tau,
Tuhan akan plan sesuatu yang akan buat dorang sedar diri.
sedar dimana tempat mereka berpijak.
mungkin masa tu baru mereka terfikir
"kenapa lah gua tak amek budak pakai tudung tu dulu"
haha. tak mungkin lah. itu hanya pendapat gua.


ingat lah.
Lu orang, termasuk diri gua sendiri,
kena kerja dengan ikhlas.
kena buat kerja lu orang sebagai satu ibadah.
baru lah gaji lu orang tu berkat.
baru lah tak cepat habis.
ni, tengah bulan dah tinggal 2ringgit dalam wallet.


*gua cakap orang. gua sendiri selalu meleweh.online bagai.dload apa sume.makan gaji buta. apapun hasil sampah yang gua tulis ni, gua cuba terapkan jugak dalam diri gua.*





lu nak pekerja untuk korek hidung lu?
santai!





dfnheartcore.-






No comments: