Thursday, November 10, 2011

Sekolah.



Gua ada terbukak buku dari penulis Ivan Illichi; Why We Must Disestablish School. Gua sempat baca dua muka surat aja dari buku tu. Sebab gua ngantok. Gua baca masa gua duduk duduk dekat ofis si pacar.

Lantas, gua terfikir. Apa jadi kalau gua tak pergi sekolah? Bukan gua. Apa jadi kalau memang tak ada sistem persekolahan dalam dunia ni? Adakah kita akan still menggunakan sistem barter? Atau, kita akan berdagang, naik kapal ke sana ke mari untuk cari rezeki? Ini bukan pasal duit. Dah kalau tak sekolah, macam mana wujudnya duit, bukan?

Gua terfikir lagi. Macam mana kalau sekolah hanya untuk mereka yang berkerabatkan diraja atau pun anak anak sultan sahaja layak ke sekolah? Kita sebagai rakyat biasa macam mana? Adakah akan dikerah menjadi petani, nelayan,buruh, gundik, tukang bersihkan rumah, tukang kipaskan raja dan sultan? Kalau kita tak ada sistem persekolahan (untuk rakyat biasa) adakah kita akan tau membaca, menulis, atau melukis?

Terlalu banyak persoalan menari nari dubstep dalam palotak gua sebenanye. Tapi untuk gua tulis semua persoalan dalam palotak gua ni, gua agak tu satu benda yang tak releven serta memualkan. So, gua rasa, tidak perlu.

Sekolah. Bangun pagi, mandi, pakai uniform, pergi ke sekolah. Pukul 10, rehat, makan. 1030 masuk kelas. Gua nak kongsi. Gua kalau kat kelas, sejak gua masuk menengah, gua akan buat buat fokus, gua akan tidur, selain gua berangan, ataupun gua akan menconteng buku. Gua tak fokus apa yang gua belajar. Sbb gua memang cepat hilang fokus. Kerja rumah, 30%. Aja lah yang mampu gua siapkan. Itu menunjukkan gua seorang pelajar yang malas paling true.

Gua dah besar besar, bila dah tinggalkan zaman kegemilangan sekolah, baru gua terfikir. Untuk apa mak gua hantar gua pergi sekolah? Gua bukan pandai pun. SPM gua satu aja A. Mungkin masa disekolah rendah gua agak rajin. Sebab gua disogok dengan hadiah UPSR. Mak gua janji nak belikan walkman (time tu pakai kaset). So, gua belajar betul betul dan gua dapat walkman tu. Masa tu jugak, gua tak pandai cintan cinton serta cabut sekolah dan sebagainya.

Kos pergi ke sekolah. Untuk seorang anak. Dari tadika, sampai ke menengah 5. Gua anggarkan, tadika, setahun mencecah RM3K lebih. (Ni gua amek paling minima) untuk darjah satu sampai 6, gua anggarkan kosnya dalam RM6K. Dan menengah 1 sampai 5, gua anggarkan dalam RM5K. So, total bersih untuk seorang anak adalah RM14K. Darab dengan 3org (adik beradik gua), RM42K. Itu tak termasuk makan minum, duit belanja harian.

Kasihan rupanya mak bapak gua. Struggle nak carik duit utk sekolahkan anak anak dia. Tapi anak anak dia semua stok2 cabut sekolah. Acanee?

Alhamdulillah. Walaupun keluarga gua tak kaya, tapi diorang mampu sekolahkan gua dan adik beradik gua. Cuba bayangkan, orang orang yang miskin. Anak ramai. Ibu tunggal, atau bapa tunggal. Macam mana mereka nak tanggung kos sekolah ni? Apa yang kita boleh buat utk tangani masalah ni? Kasi derma? Berapa org sangat yg dapat? Bersamamu? Hanya yg terpilih sahaja.

Ada tak terfikir untuk buat satu sekolah utk org org yang tak mampu? Mungkin akan ada, tapi sama kah sistem pembelajaran mereka dengan sekolah sekolah primer, atau sekolah sekolah yang menggunakan duit lebih utk dibayar? Gua berani jamin, TIDAK. Bagi gua, tak perlu rasanya org org tertentu utk bayar bil lektrik bangunan pencakar langit, atau icity atau putrajaya, atau apa apa sahaja. Baik lah dorang ni tubuhkan satu sekolah disetiap negeri, atau daerah. Bayar lah gaji pekerja (guru, pekebun, kantin, dll). Mana cogan kata 'Rakyat diutamakan, pencapaian didahulukan'? Puiii! Bila cakap tu, tolong buat, please?

Sesiapa yang mengundi undi tu, usulkan lah perkara ni. Tolong hentikan sikap pentingkan keuntungan dan harta diri sendiri. Tidak perlu mendominasi rakyat sebegitu rupa. Bila budak tak pegi sekolah, kerja susah nak dapat. Nak pegi sekolah, tak mampu, jadi pengemis kena hina, bila menganggur cakap pemalas. Cuba fikir negatif tu dari sudut yang positif sikit.




Santai sapkoktang pegi sekolah.
*gua tulis pakai hp. So, tak boleh masuk gambar*




dfnheartcore.-

2 comments:

Pan. said...

woah. konsep pemikiran yang menarik. cool!

Superwoman said...

Thank yo! :D