Tuesday, November 1, 2011

Homosapien

Gua adalah Manusia.
Manusia adalah seperti lu, lu dan juga lu.
Tidak beza, semua sama

Biar gua letakkan maksud manusia dari laman terkenal Wikipedia

Manusia dapat diertikan berbeza-beza menurut biologi, rohani, dan istilah kebudayaan, atau secara campuran. Secara biologi, manusia dikelaskan sebagai Homo sapiens (Bahasa Latin untuk manusia bijak), sebuah spesies primat dari golongan mamalia yang dilengkapi otak berkemampuan tinggi. Dalam hal kerohanian, mereka dijelaskan menggunakan konsep jiwa yang bervariasi di mana, dalam agama, dikaitkan dalam hubungannya dengan kekuatan ketuhanan atau makhluk hidup; dalam mitos, mereka juga seringkali dibandingkan dengan bangsa lain. Dalam antropologi kebudayaan, mereka dijelaskan berdasarkan penggunaan bahasanya, organisasi mereka dalam masyarakat majmuk serta perkembangan teknologinya, dan terutama berdasarkan kemampuannya untuk membentuk kelompok dan lembaga untuk dokongan satu sama lain serta pertolongan.

Sebenarnya, kalau gua tak letak maksud manusia kat sini pun, gua agak lu orang mesti tau apa itu Manusia.

Persoalannya. Kenapa gua letak maksud Manusia kat sini?
Setelah gua baca berkali kali maksud Manusia dari wikipedia ini, gua tak perasan pulak yang dia ada tulis Manusia dikelaskan mengikut pangkat, harta, rupa paras, ketinggian, berat badan, atau pun kadar tumbesaran tubuh badan.



Bagi gua, kita tidak perlu memulaukan si dia itu kerana si dia itu kulitnya coklat, rambutnya ikal mayang dan bewarna hitam. Perlu ke kita tidak mengendahkan si dia itu hanya hidungnya penyek serta matanya sepet? Perlu ke kita mensisihkan si dia yang berkulit gelap, bernandek serta berambut kerinting? tu jawab sendiri.




Bila gua teringat tempat kerja gua yang lama, gua terfikir. kenapa masih ada perbezaan ras? tak cukup kah dengan apa yang telah berlaku? gua tak ada jawapan tu. sebab benda tu dah wujud sejak gua belum kenal dunia. malah belum lahir lagi pada masa tu. jadi, secara seriusnya, gua tak tau apa motif utama mereka mengkategorikan manusia.

cuma disebabkan blog ni gua reka memang khas untuk pendapat gua, gua rasa, gua tak perlu takut untuk men-suara-kan pendapat sebagai seorang individu yang kuat memerhati.

Satu Malaysia.
bermaksud, menyatukan segala kaum yang ada, tak kira kaum apa, bangsa apa, agama apa. gua suka benda tu. pada gua, bila Satu Malaysia tu dilancarkan, gua rasa akan habis dan terhapuslah diskriminasi ras. tapi, kenapa gua masih nampak lagi?

ni semua sebab gua tiba tiba ter-KLMJ (Kenangan Lalu Mengusik Jiwa) tentang tempat kerja gua. sebelum ni gua bekerja sebagai kuli menalipon orang untuk menjual insurans. gua pulak jenis pergi kerja, buat kerja gua, kalau mengantuk, tidur, balik. gua jenis malas nak mengambil bahagian dalam politik kompani lama gua. sebab gua malas. gua tak suka politik. politik tu tak kira dari segi apa. politik di kompani mahupun politik negara. politik ni pada gua banyak propaganda, dan drama. Yang mana kalau gua bukak tv3 (rumah gua tak ada astro) memang sikit lebih kurang lah. meleleh leleh air hidung selain dari airmata gua ni kalau tengok drama.



apa yang terjadi?

gua anggap ni sebagai satu pengajaran lah eh?

watak watak.
A- berpangkat manager berbangsa A.a
B - berpangkat assisstant manager berbangsa B.a
C - berpangkat bawah sikit dari assisstant manager berbangsa B.a
D - berpangkat bawah sikit dari assisstant manager berbangsa B.a
E - berpangkat bawah sikit dari assisstant manager berbangsa A.a
F - berpangkat bawah sikit dari assisstant manager berbangsa A.a

apahal banyak sangat watak dan perwatakan ni? dah macam SPM dah gua tengok.


gua malas nak cakap mana gua dapat tau benda ni. gua dengar sekali gua biar. umpama masuk telinga kiri keluar telinga kanan. dua kali gua dengar, gua maintain lagi dengan perumpamaan tu. 3 kali gua dengar gua serabut. terganggu kerja gua. kerana gua mula merasakan tak mengecapi kepuasan bekerja. 4 kali gua dengar, gua menyibok selidik.


manusia yang berbangsa B.a tu, nak jatuhkan semua yang berbangsa A.a. sebab, B tu nak jadi manager. manager pulak berbangsa A.a yang mana lain bangsanya dari diri beliau yang berbangsa B.a. masa interview pekerja baru, sesiapa yang berbangsa A.a akan jadi isu. Si B taknak amek. sbb katanya boleh ke, mampu ke? padahal ada diantara mereka mempunyai pengalaman hebat dalam bidang kerja tersebut. yang mana orang seperti gua ni, dia tidak yakin sbb gua tak ada pengalaman bekerja. E dan F ni fight gila babi dengan B sebab nak amek gua kerja. (E adalah kawan gua.) last last 2 lawan 1, mana boleh menang brader. dia tak puas hati gila lah. tapi bila gua buktikan gua boleh, gua dapat kerja tu.

tup tap tup tap, bila gua start issue dengan B, gua makin bengang lalu mengadu nasib kat E. E pun kata, yang B tu nak pangkat. sbb tu kalau perasan, semua yang berbangsa A.a, ditindas, ditolak, lalu diberhentikan secara tibe tibe atas alasan tak memuaskan. gua hairan. gua pelik. dan gua lagi bertambah konfius bila gua dengar yang B ni amek D ni bekerja tanpa dia ada pengalaman langsung dalam bidang tersebut. -.-" D ni pulak kawan C ni. haa. complicated kan? haa, kalau lu orang rasa mcm tu, gua ni yang berada dalam sinetron ni lagi gua tak faham. yang penting gua gaduh teruk sebelum gua blah dari kompani. sebab dia tak kasi gua merokok. padahal orang lain lek lek gamps je pergi merokok. memang tak releven reason gua. tapi tu bukan sekali gua kena. malah berkali kali.

selain dari diskriminasi ras yang memecahbelahkan manusia, pada gua ada lagi sebab sebab lain yang menyebabkan manusia berpecah belah. iaitu pangkat.

apa ada dengan pangkat?
makin besar pangkat lu, makin besar gaji lu.
makin besar gaji lu, makin sukahati bapak lu.
pantang tok nenek gua 16 keturunan orang pandang rendah terhadap pekerja biasa.
contoh pekerja biasa yang selalu didiskriminasi adalah
pembantu pejabat,
pembuat kopi di pejabat
pencuci tandas
pengangkut sampah
pencuci bangunan.
dan sebagainya.

lu tau tak betapa berjasanya mereka ni pada lu orang. cuba bayangkan tak adanya mereka ni? siapa nak angkat sampah? siapa nak cuci tandas? siapa nak cuci bangunan? siapa nak failkan dokumen dokumen projek 16juta lu orang? siapa nak buatkan kopi lu orang masa meeting?

pada gua, ada hikmahnya kenapa Tuhan ni spesifikkan kepandaian manusia.
contohnya, macam, kalau lu orang semua amek ijazah, belajar tinggi 16ratus tingkat, luar negara bagai, siapa nak buat kerja remeh temeh? ade ke yang ada ijazah dari Universiti Oxford nak bekerja sebagai pencuci logi di taman taman perumahan? ada ke yang ada ijazah dari Universiti Melbourne nak bekerja sebagai pengait kelapa sawit? kalau ada btau gua. gua nak berkenalan. kalau untung2 jadi boifren gua, gua memang bersyukur habis.


lu orang dah besar panjang. dah berbulu atas bawah. dah mumayis. dah boleh beza yang mana elok dan tak. yang mana tau bezakan tu dan tak praktikkanya, mcm gua ni, itu isu lain. elok kasi pukul satu kali kat kepala. elok lah tu. (gua manusia paling layak kene cenggitu rasanya). tolong ah, jangan pandang hina dekat individu yang bekerja biasa biasa seperti itu. respek sikit. lu orang pk apa jadinya kalau tak ada mereka tu.

gua lahir dalam keluarga susah. bapak gua buat landskap dan kadang kadang buat teksi. mak gua kerja biasa aja kat tadika. abang gua kerja sebagai juruaudit di cawangan Johor Bahru. adik gua masih belum bekerja. tahun 2012 baru masuk menengah 1. gua pula bekerja sebagai Recruitment Consultant yang mana makan gaji hari hari dengan majikan. tapi gua tau, kalau gua usaha, gua akan dapat lebih dari ini. Gua tau macam mana jadi orang susah. sebab tu gua tak suka orang rendah rendahkan pekerja biasa. gua pantang. mungkin lu tak faham sebab lu orang hidup senang. tapi lu orang kene percaya pada untung dan rugi yang akan dipunya oleh setiap individu dalam dunia ni.

so, lu orang pk lah apa motif utama gua tulis post ni.







teruskan santai sambil menghirup udara segar bugar.












dfnheartcore.-




No comments: