Sunday, December 4, 2011

Gua tak ambil peduli.

Satu bumbung, dua rumah. cuba lu orang bayangkan. buruk rasanya kalau ada mcm gitu. apa yang satu bumbung? apa pulak yang dua rumah? lu orang tak faham? meh gua kasi lu orang faham, jelas serta nyata.

kebelakangan ni, semua orang dengar pasal Rock The World kan yang akan berlangsung pada 10dec2011. gua bekobar kobar sebenanyer. sebab ada beberapa band yang gua nak tengok. antaranya, Daarchlea, Mascara Conspiracy dan juga The Azenders. *eh? okay. abaikan yang terakhir tu.

tetibe sewaktu gua lepak dengan beberapa rakan di melawati, timbul satu isu yang membuatkan diri gua terasa paling loser sebab gua tak tau isu tu!

isu apa tu?
dua band berentap nak main kat konsert RTW tersebut. berentap sampai gaduh besar sana sini. gua macam pelik. gua termangu mangu sebentar. terkelip kelip mata gua dengar kan itu. tapi gua senyap je lah. sebab gua rasa gua memang patut senyap. gua tak tau apa apa lah seh! band apa yang dua tu? gua malas nak mention sebab bagi gua, tak penting untuk di-mentionkan.

dorang citer macam macam. sampai last last sekali salah satu band tu tarik diri dari bermain di RTW. baru nak tarik diri? lepas dah jadi itu dan ini baru tarik diri? okay gua taknak komen pasal benda tu. tak penting.

pada gua, kita hidup perjuangkan benda yang sama. iaitu, musik. pergi matilah musik lu orang genre punk ke, skin ke, hadko ke, metal ke, progresif ke. gua tak ambil peduli tu semua. salah ke kita support sama sama untuk naik? mana sifat UNITE lu orang? kalau lu orang bawak genre hardcore, lu orang mesti tau apa itu UNITE. kalau lu orang tak tau, gua sejes lu google translate. kalau tak jumpa, gua harap lu orang naik tingkat 16, bunuh diri.

contoh situasi. lu orang belajar dalam kelas yang sama, subjek yang sama, cikgu yang sama. ada tak lu orang jalani aktiviti berkumpulan? yang mana lu orang kena support each other untuk dapat kata sepakat. bagi gua, konsep tu sama je lah!

lu orang fikir, lu orang main RTW lu orang boleh hidup dengan musik lu orang sampai lu orang mati? gua tak rasa macam gitu. lu orang pergi tanya siti nurhaliza. macam mana dia jadi artis? padahal dulunya dia hanya jual kuih. lu orang dah cukup untung rasanya, sebab lu orang baru setahun jagung, lu orang dah di-invite main RTW. gua saspek lu orang benda tu! lu orang tengok ada band band olskool yang da lama gila dalam scene, baru dapat main RTW. tengok macam mana dorang struggle.

ingat, kalau lu orang nak bertapak lama dalam dunia musik ni, lu orang akan buang perkataan BATU LONCATAN dalam diri lu orang. tak ada konsep batu loncatan, batu lemparan, batu belah batu bertangkup bagai. lu orang kena, wajib, harus, perlu mula dari bawah. tu pun kalau lu orang nak bertapak lama lah. kalau lu orang hanya sekadar nak femes, dapat awek, dapat nama, gua rasa ada eloknya lu orang pergi diri tengah tengah lebuhraya. cepat sikit proses mati tu.

bagi gua. dua dua band ada kehebatan masing masing. yang mana kalau kita lihat, band A dengan kehebatan lagu lagu dorang yang heavy dan masakini dan mmg akan diterima ramai. manakala satu lagi band, mereka boleh tarik orang dengan kemantapan lirik mereka yang siapa siapa sahaja boleh nyanyi. gua salute pemikiran lu orang.

dua dua band pun ada crowd masing masing, peminat masing masing. yang mana dorang akan support lu orang sampai lu orang dah habis main musik. lu orang kalau konfiden dengan crows, peminat lu sendiri, lu orang tak akan rasa nak bergaduh macam gini. apa besar sangat ke show RTW tu sampai lu orang kena bermusuh macam gini? siti nurhaliza tak main pun RTW? *okay, yang ini gua emosi*



cuba lah PROFESIONAL sikit. lu orang tak perlu tunjuk sifat ketidakmatangan lu orang. pada gua, lu orang masih dalam golongan pra-matang yang belum bersedia untuk berfikir secara rasional. kenapa gua cakap mcm gini?

1) kalau lu orang percaya yang rezeki tu datangnya dari ALLAH SWT, lu orang tak akan bertindak bodoh macam gini. lu orang kena ingat. lu orang lahir kat muka bumi ni dari perut mak lu, hasil dari sperm bapak lu lagi, Allah tu dah tulis dah bentuk lu orang punya rezeki macam mana. lepas tu, Allah suruh lu orang berfikir dengan akal pemberianNya. berfikir secara matang, berfikir secara POSITIF. lepas tu, Allah suruh lu orang usaha untuk dapat kan rezeki yang dia tetap kan. mesti lu orang nak cakap "ni tengah usaha ah ni. RTW tu rezeki kot" BODOH! dalam perjalanan usaha lu orang untuk capai sesuatu, Allah tu akan sertakan beberapa dugaan, beberapa halangan untuk nilai lu orang reti sabo ke tak, reti kawal perasaan lu orang ke tak. kalau macam gini sikap lu orang, lu orang tak akan ke mana. rezeki lu orang dapat tu BUTA BUTA. bermati-matian sampai lupa akan kuasa ALLAH SWT. bodoh kan tu?

2) lu orang tak support orang lain. tapi bila nak buat lagu, mesti nak sampai kan mesej supaya kita bersatu, unite bagai. tapi? in fact? lu orang semua bertindak seperti sampah. yang mana lu orang pijak orang lain untuk kepentingan lu orang sendiri. sama juga konsepnya dengan kapitalis. yang mana, mereka ni hanya pk keuntungan diri sendiri sampai sanggup diskriminat, tindas orang lain. bukan nak support. kata SUPPORT LOCAL ACT? *puii!

3) orang baling tahi, kita baling bunga. mesti lu orang nak cakap "melampau kot, menghanjing hanjing bagai kat status fesbuk, dan crowdnya juga melampau bahasa, tak sopan, kurang kelembutan bla bla bla" kan? lu orang tengok Rasulullah. macam mana dia bersabar? macam mana? kalau lu orang tak tau, gua sejes lu orang pergi search kat wiki cerita Rasulullah. kalau lu orang matang, lu orang tak akan balas balik apa yang crowd, atau band lain cakap pasal lu orang. lu orang akan senyum dan anggap itu sebagai satu UJIAN. dan apa yang lu orang kena buat ialah, sabar dan, sabar dan sabar. tu je. lepas tu lu orang buat lah kerja lu orang, post kat 4000 fans lu orang suruh vote. serius benda tu yang akan buat lu orang berjaya satu hari nanti.



ingat, lu orang nak kecapi KEJAYAAN SEBENAR bukan dengan menggunakan sistem batu loncatan. ingat tu. ingat kuat kuat. ingat dalam dalam. simpan, terap, peram, dalam diri lu orang.

gua tak ada isu dengan kedua dua band tersebut. gua bukan tak suka band band tu, tapi gua jugak bukan suka band band tu. apa yang ada depan mata, gua lihat, gua support, gua layan. dan lagi satu, lu orang yang tak ada kene mengena dengan dua band tersebut. gua sejes, lu orang tutup mulut senyap sebelum gua stapler mulut lu orang guna mesin rumput. kalau lu orang rasa suara dorang tak sedap ke, ke laut ke, ke mana mana sekalipun, lu orang relaks je. lu orang tutup telinga, tak perlu dengar. setel. kalau dorang tak ada keistimewaan dia, dorang tak akan ada supporter sendiri. masing masing ada telinga sendiri dan persepsi sendiri. lu orang boleh santai lebih sikit dah.










santai lebih sikit layan youtube.







dfnheartcore.-




5 comments:

Kc Kasedah said...

mascara conspirancy apenye? massacre *eh betul ke?


hahaha tu la, semalam ade jugak baca komen2 pasal isu ni kat page pengajur tersebut. pastu aku berfkiran sejenak. dan agak sama dengan apa yang kau tuliskan di sini.

ini berbalik pada soal rezeki.

main bagus cemana pun orang still tak pandang nk buat cemana. usaha lagi. mungkin hari ini hari dia, esok hari korang pulak kan. bersabar.

banyak benda nk struggle dlm music scene ni. memang la main heavy, tapi ade je yg takleh terima. so apa salahnya kita yang main heavy ni respek orang yg main tak berapa nk heavy tu? kata UNITE pe sume, tapi? *sejak bila pulak scene kita unite?*

nak orang repsek cara kita, so apa salahnya kita respek cara dorang. akur je la. lagi2 main sistem voting. kalau semua org kenal band2 tu okay la, ini kalau tak kenal?

terpulanglah.

tapi serius kelakar. opening act je pun!

Superwoman said...

ahhahahaha. tu lah pasal. pelik aku budak2 ni. hahahah

Superwoman said...

ahhahahaha. tu lah pasal. pelik aku budak2 ni. hahahah

dush said...

err~ ini apa kes? RTW apa cerita?

Ahmad Tongkeng said...

wow dah mcm baca ruangan gossip artis beautifulnara lah ouhhh