Thursday, December 29, 2011

Bodoh ke Sombong?

"Bodoh boleh belajar, muka kau macam gajah. Gajah dalam hutan, muka kau macam setan. Setan atas langit, muka kau macam monyet. Monyet atas pokok, muka kau macam rokok. Rokok dalam kotak, muka kau macam katak. Katak dalam air, engkau berak cair"

okay. Benda di atas hanya sekadar ice-breaking aja untuk post ni. Tak ada kene mengena dengan yang masih hidup, tengah koma, nazak atau yang dah selamat dikebumikan.

Gua ada dengar beberapa cerita lah dari teman teman gua. Ada individu individu yang berlagak tau semua, Tuhan duniawi dan nak mengajar orang lain. Bagi gua, tak salah kita nak mengajar. Tapi, biar lah ilmu cukup di dada, dan cara nak mengajar tu biar lah betul. Bukan sekadar cakap ikut logik akal, dan ikut emosi serta nafsu serakah lu orang aja.

Kalau tak bertanya, sesat jalan. Haa, gua saspek lu orang mesti tau kan apa maksud pepatah melayu ni? Laa, takkan lah tak tau. Kata belajar tinggi, masuk universitas sana sini, kolej termahal di dunia, sekolah premier, sekolah pondok dan sebagainya. Takkan satu pepatah melayu ni pun tak tau kan? Kalau tak tau, gua sejes, lu orang gunakan teknologi yang lu orang bergantung ni sebaik mungkin. Okay. Santai.

Contoh Situasi : lu orang tak tau mana datangnya musik musik hadko. Tapi lu orang buat buat tau. Lu orang konfiden, yang hadko takde kene mengena dengan punk. Lepas tu, bila tengok punkers, atau kugiran anak muda punk, lu orang bilang sampah. Memang layaknya gua tolak dari tingkat 16 bangunan KLCC aja lu orang ni kaedahnya.

Gua tak ada masalah kalau lu orang bertanya; "err, kak, nak tanya lah, mana datangnya musik hadko ek? Saya ni, baru belajo. Kalau salah, tolong lah tusyen kan saya" gua akan sedaya upaya, kasi tau apa yang gua tau. Yelah, gua pun mengaku, gua masih banyak bertanya pasal mende alah nii. Tapi takde pulak gua bajet tau main lepas cakap aja kan.

Gua juga tak punya masalah kalau lu orang cuba cuba cari search usha zine zine kat gig gig Rumah Api, atau, cuba tanya pinjam zine zine kawan kawan lu orang untuk gain satu knowledge tentang scene ni. Yang itu gua lagi saspek sebenarnya. Sebab, zine ni juga lah yang kita gunakan dulu dulu sebelum adanya pergantungan 100% kepada teknologi. Kan?

Dan, gua memang tak ada masalah juga kalau lu orang yang pesen memang apa apahal gugel aja. At least, nampak lah effort lu orang. Haa, cuba lu orang search "how to be hardcore for dummies" ada tak? Muahahaha. *Yang itu gua merepek ya.

Gua bukan apa, pada gua, dalam hidup kita, hari hari kita akan dapat satu ilmu baru. Lu orang tengok berita, ada cerita pasal budget 2012, haa, tu kira ilmu. Lu orang jenjalan, pergi makan kat mamak, lu orang tengok cara dia buat roti canai. Itu juga ilmu bagi gua. Ilmu ni ibadah. Dan ilmu ni kita patut kongsi ramai ramai. Bukan simpan dalam poket atau dalam pendrive sahaja kan? Tapi ingat, cara lu orang nak kongsi ilmu tu pun mesti kena gaya lah. Takkan lu orang nak kongsi ilmu tapi niat dalam hati kata " haa, aku pandai, kau bodoh." Pulak. Itu memang gua kasi tumit percuma aja.

Ingat lah, ilmu kita jangan kedekut. Ilmu bukan peperiksaan yang tak boleh meniru bagai. Tapi, ilmu yang hari hari lu orang dapat secara tidak langsung atau secara langsung tu tidak ternilai kalau lu orang tau nilainya. Dan kalau lu orang kongsi ilmu dengan cara dan fakta yang betul, lu orang tahu ganjaran dari Dia tu.





*gua malas nak update banyak banyak sebab pakai talipon bimbit*





Santai sambil bergugel.




dfnheartcore.-

2 comments:

Kc Kasedah said...

kelas noksss! gua sukaa ni!

dush said...

kott masih ada bebudak yang nak baca zine kan?